Tuesday, October 2, 2007

International Champion!

Långt inlägg - kontentan är att Iris numera kan betitla sig International Champion och att katter såväl som matte haft en upplevelserik helg! :) Och längst ner finns några bilder på Bona.

I helgen var Iris, jag, Frida (människa) och Frasse (katt) från S*Sweet Chilis korater - länk finns här bredvid - i Norge på kattutställning. Bona levde under tiden lyxliv med räkor, fri utevistelse, brasvärme och en massa gos hos föräldrarna på landet. Tyvärr var hon tydligen helt hysterisk i bilen, jag får nog prata med veterinär om något lugnande för hon blir bara värre och värre. :( Det kan man inte säga om Iris. Hon protesterade visserligen lite åt att behöva sitta i bur på vägen upp på fredagen, men Frasse sa mer så hon kunde ändå hålla sig ganska lugn (ibland turades dom om att jama i jämn takt). Senare under helgen har hon mest åkt i mitt knä och då är hon hur lugn och söt som helst!

Det blev myycket packning...


Vi bodde i en liten stuga på en camping som var iskall (tills vi blev visade onknappen på elementet på lördagen - vi hade letat men ändå lyckats missa den. Det var ganska roligt ändå, trots att det innebar att vi hade bott i ca +10 c i onödan...). Katterna fick komma ut ur sina burar och Iris som alltid har älskat alla katter hon mött talade genast om för Frasse att han verkade vara både dum, äcklig, elak och snygg och spännande.

Frasse


Frasse är den första fertila hankatt som Iris möter. Hon var minst sagt förvirrad och sände ut massa dubbla signaler. Som tur var är Frasse en snäll och klok katt som mestadels lyssnade på vad Iris hade att säga. (Hon går på p-piller, ifall ni undrade. Fast nu har hon faktiskt fått sista, hoppas på parning om en månad eller två!) Det var ändå ett fasligt sjungande från Frasse och morrande från Iris. Stackarn visste verkligen inte hur hon skulle bete sig! På lördagen var vi båda trötta och Iris var lite uppstressad. Hon var ganska sur och visade verkligen inte upp sig från sin bästa sida.

Haha! Mitt lilla skrot...


Vi hade konkurrens och den andra honan tog certet (vilket hon förtjänade), tråkigt! En domarelev gjorde oxå en bedömning och det blev tydligt hur viktigt det är hur domarna hanterar katterna - hon lyckades till slut få Iris att slappna av ganska bra! Vi fick ändå en fin bedömning och på söndagen hade den andra katten flyttat upp en klass, så då fick Iris sitt tredje CACIB och blev International Champion på söndagen, hurra hurra! Då var hon dessutom på betydligt bättre humör - under natten hade både Frasse och Iris sovit i min säng och på morgonen var dom riktigt hövliga mot varandra, det var fint att se!

Lördagskvällen: Frasse och Iris sover våningsäng


Stackars Frasse fick aldrig någon brud! Frida fick trösta emellanåt.


Att kattutställa och bo i campingstuga är inte särskilt glamouröst. Men man tager vad man haver. Dvs cointreau i såhär trevliga glas som Frida råkade ha med sig - klart finare än min lila plastkåsa!


Iris och Frida


Mer bilder här

Och så Bona-bilderna, tagna i förra veckan. Jag är dålig på att packa upp min tvätt när jag har hämtat upp den, oftast får den ligga ett tag. Det passar katterna, särskilt Bona, utmärkt - som då genast dyker ner och gör sig en skön sovplats mitt i allt det varma goa!





Nej, jag sorterar inte all tvätt förrän efter ett tag heller... :)



No comments: