Wednesday, May 23, 2007

En tur till landet

... är alltid trevlig!

Såhär ser katterna ut i sele. Bona vill varken gå eller bli buren. Iris får konstig hållning och smyger sig fram. Båda darrar ganska mycket.



Utan sele fullkomligen flyger dom fram, svansarna rätt upp i vädret, glada mjauanden och inte ens morrhåren darrar längre. Dom känns lite oförsiktiga och gränslösa - beter sig inte precis som "normala" utekatter (det är dom ju inte), men dom håller hela tiden koll på människorna dom känner till. Om dom börjar dra sig för långt ut på tomtgränserna så blir det sele igen. Det bästa är ändå att dom inte alls verkar ha några problem med att anpassa sig vid att vara inne i min lilla tvåa igen. Dom accepterar att det är olika spelregler på olika platser, underbart!

Innan jag åkte upp till bröllopet hann jag med att åka ut en sväng med till landet, sen fick katterna vara ensamma med föräldrarna och dom har verkligen levt hur gott som helst, rejält bortskämda!

Iris har lärt sig att man kan få något gott av föräldrarna omman bara ber om det tillräckligt mycket.


Bona sitter inte still så mycket, men ibland händer det!


Hon kan oxå dra bak öronen snyggt, lagom tills jag trycker av


Hm, spännande sak det här!


Hon ser lite drömmande ut här, tycker jag


Bona sov i servettkorgen när hon var liten. Nu provade Iris den.

Den passade fint nu med!

Fönsterputsning är spännande


Och lite svårt när man har två katter som inspekterar


Till slut blir man trött


På kvällen kan man ligga i en förälders knä framför brasan i kakelugnen och ha det gott! Landet är verkligen semester för kissarna.

7 comments:

Anonymous said...

Halloj där! Bona är ju också en snygging! Varför förnekar du oss henne? Fast det är kanske krångligt att ha med en dammsugare varje gång du ska ställa ut henne? Kan se scenen framför mig... Julia fram till domaren med Bona under armen... och dammsugaren under andra armen... "Snälla domaren, finns det ett elurtag i närheten"? Snäääälla, kan jag inte få fota er då? Kram Ann-Marie + 3.

Julia said...

Jepp, min dammsugare är ändå ganska klumpig, fast den är liten. Främsta skälet till att hon inte får följa med är ekonomiskt (detta är ännu en sak som hamnar på min "när-jag-har-pluggat-klart-och-börjar-jobba-då-ska-jag-minsann-ha -råd-lista") Men sen är hon lite vildare av sig än Iris oxå och inte lika lätt att lugna om hon blir rädd. fast det hade varit roligt att se vad dom säger, hon har så udda päls med! varför förnekar du oss en blogg? Kram!

Anna-Stina said...

Vilka härliga landet-bilder! :-D

Julia said...

å, tack! :)

Anonymous said...

Vems är SVANSEN? är frågan man ställer sig ang bild 4.
För jättestor för att vara Bonas. För jättelång för att vara Cassiopeias.
Antar att det är kameran som busar, men jag fick tänka länge ;-)

/ lise

Anonymous said...

Hur många elefanter går det in i en Folka?
Fem.
???
Två fram och tre bak.

Det var såna saker vi roade oss med som gymnasister på sextitalet. Hade glömt det, men lådbilderna fick mig att minnas.
Frågan är; Var är Iris? I en tredje låda?

/ lise

Julia said...

lise - jag fattar inte elefantskämtet... även fast jag tycker mig minnas att det var sånt vi kunde roa oss med i mitten på 90-talet, för man har ju hört den förr.

jepp, svansen är närmast kameran så den ser större ut än vad den är. eller snarare är det ju bona som ser mindre ut än vad hon är.