Monday, May 28, 2007

Testpatrull

När man har cornishar har man alltid en testpatrull till hands. Helt orädda och hjältemodigt tar katterna på sig ansvaret att noggrant undersöka och prova allting nytt. På landetsemestern tog t.ex. Bona på sig att testa ifall degspadet höll lagom temperatur och när man slår in paket är dom mycket noga med att allt går rätt till och att snörena håller. (Detta kontrolleras genom tuggtestning, som för övrigt är applicerbart på det mesta och enligt katterna ger det mycket användbar information om material, hållbarhet etc.) När jag nu under ett par veckor har flyttpackat (det har dragit ut på tiden pga renovering av lägenheten som jag ska till) har katterna naturligtvis uppfyllt sin plikt och kollat varenda flyttlåda.

Bona testar en mjölklåde-flyttkartong.


Det är viktigt att den är stabil, någorlunda rymlig (minst ett styck liten cornish ska rymmas på något sätt) och dessutom undersöker hon handtag för bärmöjligheter.


Det ska sägas att det inte nödvändigtvis måste vara en cornish för att katten ska ingå i en testpatrull. När Cassiopeia var här på besök och jag hämtade upp de första flyttlådorna tog hon genast initiativet för att kolla upp det hela.



Bona tar reda på hur många katter som får plats i lådan.


Cassiopeia går vidare till nästa. Bona likaså.


Oh, det fanns en o-testad bredvid!


Fast alltså, den här var ju mer spännande ändå...


Nu är katterna på semester igen. Flyttlasset går i övermorgon och katterna (och snart jag) får bo hos föräldrarna under tiden, lägenheten kommer inte vara beboelig förrän nästa vecka.
Det första Iris gjorde när hon kom in hos föräldrarna var att springa ut i köket och jama. Det brukar serveras mycket gott där, snacka om klockren inlärning! (Det händer att hon tigger hos mig med, men aldrig på det sättet, så extremt). Nu, två timmar senare ringde pappa nyss och berättade att han kokat fisk åt kissarna, eftersom Iris inte lugnande sig annars... Som sagt, katterna vet hur dom ska linda människorna kring sina svanstippar!

5 comments:

Anonymous said...

Detta var mig en trevlig blogg! Hit kommer jag gärna tillbaka! Min mattes blogg har adress nettesblogg.blogspot.com

Nosgnugg ifrån Thelma! :-)
*mjao*

Julia said...

oo, men din thelma-blogg har ju jag kikat på förr, den är ju superhärlig! det måste genast bli en länk! (och nu får jag ju kika på mattes blogg oxå, det är spännande med expanderande bloggnätverk! :)

/kattlös Julia för tillfället (det är väldigt tomt! men skönt när jag packar, pga nämnda testpatrull)

Jojo said...

Rolig text och gulliga testare :)
Tack för kommentar på Ripleys sida förresten.

Anonymous said...

Lyckliga du som har så kompetent provningspersonal tillgänglig 24-7! Jag arbetar i Borås, Statens Provningsanstalts hemvist på jorden, och vet att de tar bra betalt för de tjänster du får utförda enbart för mat och husrum. Kram Ann-Marie och provningspersonal under högskoleutbildning.

Julia said...

monkeygirl: tack! :) dom gör verkligen sitt bästa!

ann-marie: *schh* bäst att dom inte får veta, då kanske dom börjar ställa krav för att utföra sina tjänster! och vem vill inte ha en cornish som provgräver blomkruksjorden för att se om den är säker? ("njaa, den är lite väl lät att skotta ur. se här - man kan utan problem gräva ut en hel hög! bra att vi uppmärksammade dig på det va?")