Wednesday, August 13, 2008

Bona två år!



Det blir glest mellan uppdateringarna, men idag måste jag ju skriva. Bona fyller nämligen två år idag! Bona är en katt med ganska bestämda åsikter och rutiner. T.ex. är hon morgontrött och går inte upp om det är för tidigt (typ innan klockan nio). Katterna får inte vara i sovrummet på natten, oftast sover dom i fåtöljen. Iris brukar komma och prata och gosa en stund när jag kliver upp, men Bona får jag gå fram till och på sin höjd kan hon väl öppna ett öga och titta trött på mig, men sen återgår hon gärna till sköna sömnen. Fast efter ett tag brukar nyfikenheten ta över och hon kommer ut och sällskapar i köket. Där sitter hon tålmodigt och väntar på att jag ska äta upp min youghurt så hon får slicka ur skålen. Fruktyoghurt är jättegott!

Hon fullkomligen älskar dammsugaren och sopborsten och blir otroligt sur om jag inte dammsuger/borstar henne när jag städar. När hon inte har tillgång till dom stora grejerna funkar småborstar (jag använder nagelborstar :) bra. Ett par gånger om dagen kommer hon och skriiiker tills jag sätter mig på golvet och borstar henne. Då njuter hon så hon knappt vet var hon ska göra av sig, hon springer runt, välter omkull, åmar sig, springer runt på nytt och håller på så ett bra tag. Små jam-kacklanden kan oxå höras.

Under ett par tillfällen om dagen är det tokrace med Iris som gäller. Hon har inte riktigt samma snabbhet eller smidighet som Iris, men inte långt ifrån. Dom fullkomligt flyger fram mellan rummen och turas om med att brotta ner varandra. Sover gör dom ibland ihop, ibland på varsitt ställe.






Det är tydligt att Iris är den som bestämmer, Bona lämnar plats för henne både i lek och i knät, men hon känns inte särskilt underlägsen ändå, oftast finns det utrymme för båda.



Ojoj, jag kan visst skriva en hel roman om Bonas alla små egenheter, men det är nog dags att sluta nu. Puss till min lilla skrothöna på tvåårsdagen!

Cassiopeia på besök




ps - om två veckor kommer Iris, Livia, Nonia och Caesar att ställas ut på kattutställningen i Varberg. Jättespännande och roligt att se vad dom får för omdömen!

Ser ni Bona?


ps igen - nu har jag fått kontakt med Flavias nya ägare, hon har det jättebra och jag är så lättad och glad!

2 comments:

Anonymous said...

Grattis lilla söta Bona! Hon har verkligen ett speciellt och fint utseende med sin paddteckning! Jag känner igen en del av dina katters samspel från mina egna töser! De har verkligen glädje av varandra när de är två. Någon att jaga, brottas och tvättas med.

Anonymous said...

bona tackar och bockar! jag är väldigt förtjust i paddor med vitt just för att dom ofta får så lustig/vacker teckning. och som du säger - dom har verkligen glädje av att vara två, så härligt att se på dom ihop!